Express-Miejski.pl

Nowe przepisy konsumenckie utrudnią życie właścicielom sklepów

Bożena Sielska, powiatowy rzecznik praw konsumentów

Bożena Sielska, powiatowy rzecznik praw konsumentów fot.: bom

Nowa ustawa zapewni kupującym więcej praw i ochronę. Weszła ona w życie 25 grudnia.

Celem zmian jest dostosowanie przepisów do praw konsumenckich w Unii Europejskiej. Prawa regulują m.in. sprzedaż przez internet oraz precyzują umowę sprzedaży. Nowa ustawa więcej wymaga od sprzedawców i nakłada na nich sporo obowiązków.

- Sprzedawca będzie miał obowiązek udzielenia pełnej informacji na temat oferowanych towarów i usług. Jeśli tego nie zrobi, konsument będzie miał prawo odstąpić od umowy. Łatwiejszy ma być również sam proces reklamacji – informuje Bożena Sielska, rzecznik praw konsumentów w Środzie Śląskiej.

Kolejną zmianą kłopotliwą dla sprzedawców, ale ważną dla klientów, będzie przepis o domniemaniu istnienia wady w chwili wydania towaru. Co to oznacza? Że wydłuży się termin reklamacji produktu z 6 miesięcy do jednego roku. Konsument będzie mógł oddać towar mówiąc, że jest wada i nie będzie musiał tego udowadniać.

- To na sprzedawcy będzie ciążył obowiązek udowodnienia, że towar był wadliwy w dniu zakupu – tłumaczy rzeczniczka.

Sklepy lub punkty usługowe nie będą miały prawa obarczać klientów dodatkowymi kosztami. Istotną zmianą jest, że właściciel sklepu będzie miał obowiązek zwrócić koszty klientowi poniesione na rzeczoznawcę. Zmienił się również termin zwrotu towarów zakupionych przez internet z 10 do 14 dni. Na sprzedawców nałożono bardzo restrykcyjne obowiązki informacyjne. Podczas zakupów będą oni musieli  w sposób jasny i zrozumiały informować np. o cenie, cechach produktu, instrukcji obsługi, konserwacji, kosztach transportu i o sposobie zapłaty.

Najważniejsze zmiany:

Sprzedawca będzie miał obowiązek do udzielania pełnych informacji na temat oferowanych towarów i usług.

Domniemanie istnienia wady w chwili sprzedaży – wydłużenie terminu z 6 miesięcy do jednego roku.

Konieczność uzyskania przez właściciela sklepu wyraźnej zgody konsumenta na wszelkie dodatkowe płatności.

Doprecyzowano zwrot kosztów za rzeczoznawcę w przypadku uznania reklamacji przez sprzedawcę.

Wydłuży się prawo do odstąpienia od umowy zawartej przez internet z 10 do 14 dni.

Jacek Bomersbach

0

Dodaj komentarz

Dodając komentarz akceptujesz regulamin forum

KOMENTARZE powiadamiaj mnie o nowych komentarzach

REKLAMA