Express-Miejski.pl

Rodzicu, zarejestruj swoje dziecko online

zdjęcie ilustracyjne

zdjęcie ilustracyjne fot.: sxc.hu

Już nie trzeba spieszyć się do urzędu i stać w kolejkach. Od 1 czerwca weszła nowa usługa, dzięki której zarejestrujemy swoje dziecko online.

Na zarejestrowanie narodzin dziecka rodzice mają 21 dni od dnia wystawienia karty urodzenia. Do tej pory mieli tylko jedną opcję - wizytę w urzędzie. Od 1 czerwca mają wybór. Ważne jest to, że rodzic, który będzie rejestrował narodziny (może to być zarówno mama, jak i tata) musi mieć aktualny Profil Zaufany. Jest to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można załatwiać sprawy urzędowe online w serwisach administracji publicznej bez wychodzenia z domu. Aby założyć profil, należy wejść na stronę Ministerstwa Cyfryzacji - Profil Zaufany.

Następnie należy wejść na stronę Obywatel i wybrać usługę, z której chce się skorzystać. Po zalogowaniu system poprosi o potwierdzenie, że jesteśmy matką/ojcem dziecka i o zweryfikowanie danych. Następnie przechodzi się do zarejestrowania narodzin potomka.

To, co będzie potrzebne na tym etapie to m.in. nazwa szpitala, w którym dziecko przyszło na świat oraz jego imię. Przyda się również numer aktu małżeństwa lub urodzenia (jeśli nie zawarło się związku małżeńskiego).

Kolejny krok to wybór adresu, pod którym zameldujemy dziecko oraz sposobu odebrania dokumentów. Do wyboru mamy skrzynkę na ePUAP, odbiór osobisty lub przesyłkę tradycyjną pocztą. Ostatni krok to podgląd wniosku i podpis Profilem Zaufanym.

Rejestracja w pięciu krokach w skrócie:

Krok pierwszy: oświadczasz, że jesteś matką/ojcem dziecka
Krok drugi: sprawdzasz poprawność swoich danych, wprowadzasz dane drugiego rodzica
Krok trzeci: wpisujesz dane dziecka
Krok czwarty: wybierasz adres zameldowania dziecka i sposób, w który chcesz odebrać dokumenty (elektronicznie – skrzynka na ePUAP, osobiście, pocztą tradycyjną)
Krok piąty: podgląd wniosku i podpis Profilem Zaufanym.

Odpis aktu urodzenia w zależności od wybranej przez nas opcji, zostanie przesłany w wersji papierowej lub elektronicznej. Razem z nim otrzymamy powiadomienie o nadanym numerze PESEL oraz zaświadczenie o zameldowaniu.

To nie koniec zmian

Zmiany, które wkrótce zaczną obowiązywać dotyczą rodziców. W funkcjonujących dotychczas przepisach i rejestrach publicznych brakuje mechanizmów jednoznacznie łączących dziecko z rodzicami (tzw. parentyzacja). Gromadzone w aktach imiona, nazwiska i nazwiska rodowe rodziców nie zawsze jednoznacznie ich wskazują. Utrudnia to nie tylko prowadzenie rozmaitych statystyk publicznych, ale też np. realizację programów pomocowych państwa, takich jak Rodzina 500 plus.

W związku z tym Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało zmiany:

  • jednoznaczne powiązanie danych rodziców i dzieci w rejestrze PESEL ( parentyzacja): Numery PESEL rodziców pojawią się w danych gromadzonych przy akcie urodzenia dziecka oraz w rejestrze PESEL. Planowane wejście w życie od 1 grudnia 2018 roku,
  • szybsze poprawianie niezgodnych z prawdą informacji zgromadzonych w rejestrze PESEL: Organy korzystające z dostępu do rejestru PESEL będą mogły zgłaszać niezgodność bezpośrednio do właściwego kierownika Urzędu Stanu Cywilnego za pomocą dedykowanej do tego e-usługi. Planowane wejście w życie 1 maja 2019 roku.

mwinnik / em24.pl / Ministerstwo Cyfryzacji

0

Dodaj komentarz

Dodając komentarz akceptujesz regulamin forum

KOMENTARZE powiadamiaj mnie o nowych komentarzach

REKLAMA


REKLAMA