Express-Miejski.pl

Co to jest e-commerce

zdjęcie ilustracyjne

zdjęcie ilustracyjne fot.: Semcore

Termin „e-commerce” oznacza dosłownie „handel internetowy”. Odnosi się więc przede wszystkim do działalności sklepów, a także portali aukcyjnych.

Aby skorzystać z ich oferty, należy posiadać urządzenie z dostępem do internetu – telefon lub komputer. Postanowiliśmy nieco bardziej przybliżyć tę kwestię, szczególnie osobom pragnącym rozpocząć własną działalność online.

Sklep internetowy czy portal aukcyjny?

Wielu przedsiębiorców bez doświadczenia w e-commerce zastanawia się nad założeniem sklepu internetowego bądź korzystania z pośrednictwa portalu aukcyjnego (np. Allegro). Co wybrać? Oba te rozwiązania posiadają wady oraz zalety. Przede wszystkim portal aukcyjny działa na zasadach prowizji. Oznacza to, że przedsiębiorca ponosi dodatkowy koszt bezpośrednio od każdego sprzedanego produktu. Jeżeli marża jest drastycznie niska, nawet niewielkie prowizje mogą być wyjątkowo niekorzystne. Łatwo więc wywnioskować, że nie każdy biznes będzie efektywnie funkcjonować w oparciu o sprzedaż np. na Allegro lub Amazon. Z drugiej jednak strony portale aukcyjne likwidują konieczność zakładania sklepu (samodzielnie zwykle to trudne, a pomoc specjalistów kosztuje). Pamiętaj jednak, że posiadanie własnej platformy sprzedażowej likwiduje konieczność płacenia prowizji, a na dodatek umożliwia wdrożenie brand marketingu, aby promować własną markę. W zdecydowanej większości przypadków najlepszym rozwiązaniem jest własny sklep internetowy. Jeżeli marża jest dostatecznie wysoka, poza sprzedażą na własnej platformie online możesz także wystawiać produkty na aukcje. Wówczas będziesz pozyskiwać klientów przy pomocy dwóch kanałów.

Systemy CMS sklepów internetowych

Jeżeli zdecydujesz się na założenie firmowego sklepu internetowego, przede wszystkim dobrze zastanów się nad wyborem systemu CMS. To oprogramowanie będące „sercem” całego serwisu. Od tej decyzji może zależeć wiele kwestii, w tym rozwój własnego biznesu. Wyróżniamy dwa podstawowe typy systemów CMS, które musisz znać:

SaaS (software as a service) – to systemy CMS opierające się na abonamencie. Płacisz za to, że wykorzystujesz oprogramowanie umożliwiające założenie sklepu internetowego. W zamian za odpowiednią subskrypcję roczną lub miesięczną organizacja może wykorzystać jeden z wielu specjalnych szablonów. Zaletą tego rozwiązania jest bardzo prosta obsługa. Nie musisz znać się na programowaniu, aby założyć i obsługiwać tego rodzaju portal e-commerce. Pamiętaj jednak, że w przypadku braku zapłaty za abonament sklep internetowy po prostu przestanie funkcjonować. Przeciętna cena za miesiąc (dla serwisów posiadających ok. 20 tysięcy produktów) to mniej więcej 100-150 PLN brutto. Zależnie od wybranego pakietu czasami konieczne będzie także doliczenie opłaty za wykup oraz odnowienie domeny. Usługa ta (wraz z hostingiem) jednak może być w pakiecie za abonament oprogramowania. Warto to dokładnie sprawdzić. Przykładem systemów CMS są: Shoper, Sky-Shop, IdoSell.

Open source – to systemy CMS z tak zwanym „otwartym kodem źródłowym”. Z reguły są darmowe, mogą posiadać jednak płatne integracje i moduły. Jednak do założenia takiego sklepu praktycznie zawsze konieczne jest posiadanie wiedzy na temat HTML oraz CSS. Czasami przydaje się także JavaScript, czy PHP. Dlatego zakładanie witryny opartej o system CMS najczęściej opiera się na współpracy z firmą świadczącą usługi w tym zakresie. Gdy oprogramowanie jest darmowe, przedsiębiorca ponosi jedynie koszty związane z hostingiem oraz domeną. To idealne rozwiązanie dla firm, które cenią kompleksowe rozwiązania i stawiają na rozwój. Z uwagi na fakt, że systemy CMS nie stawiają praktycznie na maksymalną elastyczność i posiadają dostęp do kodu źródłowego, ich pozycjonowanie w wyszukiwarce Google (czyli SEO) jest łatwiejsze.

Sklep internetowy oparty o dropshipping

Dropshipping to strategia wysyłkowa, która w łańcuchu dostaw wyklucza magazynowanie produktów. Firma zamawia wyroby od hurtownika lub producenta, następnie wysyłając je do klienta. Takie rozwiązanie pozwala znacznie obniżyć koszty (brak konieczności magazynowania). Jednak pamiętaj, że przy okazji dropshipping uniemożliwia budowanie własnej marki. Produkty nie będą posiadać Twojego firmowego logo czy sloganu. Ta strategia szczególnie dobrze sprawdza się w przypadku sezonowości. Gdy na rynku pojawia się nowy trend, możesz szybko założyć sklep i wykorzystać dropshipping, aby zyskać nieco na kilku procentowej marży.

mat. sponsorowany

0

Dodaj komentarz

Dodając komentarz akceptujesz regulamin forum

KOMENTARZE powiadamiaj mnie o nowych komentarzach

REKLAMA