Express-Miejski.pl

Hak holowniczy i jego zdolność holowania pojazdów

zdjęcie ilustracyjne

zdjęcie ilustracyjne fot.: Pixabay

Zdolność holowania haka holowniczego to maksymalny prawnie dopuszczalny limit ładunku, który może bezpiecznie ciągnąć. 

Jego zdolność jest często określana w kilogramach, która może wynosić od 900 kilogramów dla lekkich ładunków do 7800 kilogramów lub więcej.

  • Możliwości holowania zaczepów holowniczych są również klasyfikowane w czterech lub pięciu klasach wagowych zgodnie z definicją Society of Automotive Engineers (SAE). Haki holownicze klasy I są przystosowane do ciągnięcia około 900 kilogramów, podczas gdy klasa II może bezpiecznie ciągnąć do 1600 kilogramów. Uważa się jednak, że obie te klasy nadają się tylko do lekkich obciążeń - naljepszy w swej klasie wydaje się być hak holowniczy od firmy Adamot
  • Dopiero gdy dojdziesz do konfiguracji z hakami holowniczymi klasy III, możesz zacząć rozważać większe ładunki, takie jak przyczepy do łodzi lub przyczepy kempingowe, ponieważ konfiguracje zaczepów w tej klasie są oceniane na około 2300 kilogramów. Konfiguracje klasy IV mogą ciągnąć do 4600 kilogramów, z łatwością dwa razy więcej niż w przypadku haków holowniczych klasy III.
  • Warto jednak zauważyć, że zdolność holowania haka holowniczego to tylko część równania, które pozwala określić maksymalne obciążenie, jakie może bezpiecznie przeciągnąć zestaw holowniczy. Musisz również wziąć pod uwagę maksymalną zdolność holowania pojazdu wykonującego holowanie. Najniższa waga spośród tych liczb to zdolność holowania całego zestawu holowniczego.

A co z oceną haka holowniczego?

Ocena haka holowniczego to kolejny termin opisujący zdolność holowania haka. Kiedy instrukcja mówi, że hak holowniczy jest przystosowany do określonego obciążenia, jest to odniesienie do maksymalnej masy, jaką można użyć do ciągnięcia – zakładając, że reszta konfiguracji haka i pojazd są na to gotowe.

Co można holować za pomocą haka holowniczego?

Ogólnie rzecz biorąc, za pomocą haka holowniczego możesz holować pojazd lub przyczepę, o ile jest w stanie zdatnym do jazdy, a jego masa mieści się w zakresie maksymalnego uciągu, jaki może zapewnić Twój pojazd i konfiguracja holowania. Dopóki pojazd lub przyczepę można holować na płasko (tzw. holowanie na płasko), można je holować za pomocą haka holowniczego.

Istnieją ładunki, których nie należy holować za pomocą zestawu do holowania. Konfiguracje z hakami holowniczymi nigdy nie są przeznaczone do przewozu pasażerów na przykład w przyczepie kempingowej, która jest ciągnięta. Wiele pojazdów holowanych wszystkimi czterema kołami na drodze może również ulec uszkodzeniu (np. skrzynia biegów). Można tego uniknąć, wyposażając się w dodatkowy układ smarowania. Jeśli instrukcja pojazdu ostrzega przed holowaniem pojazdu na płasko, prawdopodobnie nie powinieneś używać haka holowniczego do jego transportu. Zamiast tego szukaj innej alternatywy, takiej jak wózek holowniczy lub przyczepa.

mat. płatny

REKLAMA