Express-Miejski.pl

Pieczenie ciasta i nowoczesne technologie – to przepis na drogę!

Droga wybudowana przez budownicznych z firmy Eurovia fot.: Eurovia Polska

Bez nich sprawne poruszanie się po mieście lub poza nim byłoby niemożliwe. Jeździmy po nich samochodami, komunikacją miejską, rowerami, hulajnogami lub chodzimy pieszo.

Mowa oczywiście o drogach, które towarzyszą nam na co dzień, ale nie każdy wie jak powstają. Jak się okazuje, budowa dróg ma wiele wspólnego z cukiernictwem, a już teraz i w przyszłości nowe drogi będą miały coraz nowsze i ciekawsze zastosowania. Wszystko po to, żeby lepiej służyć ich użytkownikom, czyli nam.

Wydawałoby się, że na temat budowania dróg zostało powiedziane już wszystko, bo co może być ciekawego w takim temacie. Jednak specjaliści przekonują, że to bardzo złożona i przyszłościowa sprawa. Niektórzy porównują proces powstawania drogi do pracy cukiernika. Budowniczy rozkładają poszczególne warstwy nawierzchni asfaltowej jak mistrzowie cukiernictwa kolejne elementy ciasta.  – To prawda, że tak obrazowo można porównać te dwa zawody – wyjaśnia doktor inżynier Wojciech Sorociak z Eurovia.  – Jest jednak pewna różnica. Cukiernik wie, że na spodzie ciasta ma na przykład biszkopt, a ekipa budująca drogi najpierw dokładnie bada podłoże, by mieć pewność, że droga wytrzyma wiele lat.

Tu trzeba wspomnieć o kolejnej ważnej różnicy. Ciasta i torty raczej nie należą do produktów, których okres ważności jest długi; na ogół zjada się je zaraz po kupieniu. Zupełnie inaczej wygląda kwestia budowy dróg. Te buduje się na długi czas, na ogół na 20-30 lat. Wytrzymałość dróg rośnie z roku na rok, a to dzięki zmianom w technologii produkcji asfaltu. Teraz mieszanka asfaltowa wzbogacona jest polimerami, które znacznie przedłużają trwałość całej nawierzchni. Jak dodaje specjalista z Eurovia, drogi w przeciwieństwie do wyrobów cukierniczych wymagają prac utrzymaniowych. Na przykład wymianę wierzchniej warstwy asfaltu zakłada się zazwyczaj po 10 latach.

Sztuka kładzenia asfaltu

Eurovia wykonuje wiele projektów związanych z układaniem nawierzchni. Jednym z bardziej spektakularnych jest asfaltowanie ważnej drogi w Krakowie. Trasa Łagiewnicka, która połączy południowe dzielnice to ogromne przedsięwzięcie, tylko część związana z układaniem nawierzchni to wartość prawie 15 milionów złotych!

Eurovia nie tylko wykonuje tam nawierzchnię, ale również dostarcza masę z własnej Wytwórni Mas Bitumicznych w Myślenicach. Prace rozpoczęły się w marcu, obecnie całość robót powoli dobiega końca. Trasa Łagiewnicka ma kategorię ruchu KR6, czyli przewidywane jest tam najwyższe obciążenie.

Sam proces wykonywania nawierzchni nie należał do najprostszych. Większość prac odbywała się w tunelach, dlatego część masy musiała być przeładowywana na placu budowy do mniejszych samochodów, ponieważ rozładunek z tak zwanych „wanien” do rozściełacza był niemożliwy. W tunelach położona jest warstwa SMA z luminacją, która ułatwia jazdę po ciemku.

Eurovia wykonuje również ważne trasy w centrach miast. Firma remontuje historyczną ulicę Starowiejską w Gdyni. To ważna droga w tym kurorcie łącząca dworzec z morzem, a na początku 2023 roku stanie się przyjazna dla pieszych i rowerzystów.

Projekt zakłada budowę dwóch nowych skrzyżowań oraz wykonanie całej infrastruktury pod przejazdy rowerowe oraz miejsca wypoczynku dla pieszych. Wszystkie te zmiany mają doprowadzić do spowolnienia ruchu na całej długości ulicy Starowiejskiej, gdzie docelowo ma być wprowadzona Strefa Tempo 30.

Wszystkie prace muszą być konsultowane z konserwatorem zabytków ze względu na historyczny charakter tego miejsca. Nowopowstające elementy nie mogą naruszać już istniejących części ulicy. Dodatkowo większość prac prowadzonych będzie w szczycie sezonu wakacyjnego, kiedy do Gdyni przyjeżdżają tłumy turystów.

Drogi przyszłości – drogi wykorzystujące wręcz kosmiczne technologie 

Projektowanie i budowanie dróg zaczyna wkraczać w nową erę. Pracownicy Eurovia już wykorzystują technologię Power Road, czyli wykonanie drogi lub parkingu czerpiących energię ze słońca. To jest prawdziwa innowacja w budowaniu infrastruktury drogowej, która sprawia, że kompletnie zmieniają się tradycyjne funkcje drogi. Nie jest to już tylko miejsce do poruszania się, ale też źródło ciepła, którym możemy ogrzać okoliczne domy, baseny czy lotniska. W tym celu wykorzystuje się ogólnie znaną prawdę, że górna warstwa asfaltu, czyli część ścieralna nagrzewa się w lecie nawet do 60 stopni Celsjusza. –  Jeśli pod drogą umieścimy zestaw przewodów z cieczą, która będzie odbierała to ciepło, to możemy je wykorzystać dalej – tłumaczy Wojciech Sorociak z Eurovia. – Przy pomocy pomp ciepła takie ciepło można spożytkować na ogrzanie na przykład basenu. Jego nadmiar można też magazynować pod ziemią.

Takie nowatorskie podejście do tematu budowy dróg otwiera kolejne nietypowe możliwości ich wykorzystania. Jak tłumaczy specjalista z Eurovia, w Polsce są już trasy, które działają jak oczyszczasz powietrza i pochłaniają dwutlenki azotu. Są też pomysły, aby drogi czyściły powietrze z pyłów zawieszonych, czyli uwalniały nas od smogu. W tym celu inżynierowie pracują nad wywołaniem efektu elektrostatycznego, który będzie przyciągał pyły do nawierzchni drogi, skąd później będą sprzątane. To niesamowite, że drogi i transport samochodowy, które obwiniane są za trucie środowiska i powietrza, mogą się przyczyniać do ich poprawy. Dlatego sektor budowy dróg stale się zmienia i wprowadza coraz nowsze innowacyjne i zaskakujące rozwiązania.

Eurovia Polska

REKLAMA