Express-Miejski.pl

Raport specjalny EURO 2012 – służby powiatowe

fot.: Danielo / Express-Miejski.pl

Nie tylko wrocławskie służby specjalne mobilizują swoje siły przed piłkarskimi mistrzostwami Europy 2012. Również jednostki straży pożarnej oraz służby granicznej będą uczestniczyły w zabezpieczaniu Euro 2012.

O przygotowaniach ząbkowickiej straży pożarnej przed Euro 2012 opowiedział Expressowi Miejskiemu kapitan Józef Koszałka, rzecznik prasowy Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Ząbkowicach Śląskich.

Sposób działania

Na czas Euro mamy opracowany plan Powiatowego Zabezpieczenia Euro 2012 i tam są ujęte siły, środki i obszary, które będziemy chronić itp. Przewidujemy, że na ten czas zostaną zwiększone oddziały bojowe o cztery osoby, a dotychczasowa jednoosobowa obsada PSK w dni meczowe, czyli 8, 12 i 16 czerwca, przed i po spotkaniu, będzie składała się z dwóch dyżurnych. W każdy dzień meczowy wystosowany zostanie od nas samochód z pięcioma strażakami do Wrocławia.

Główne zadania

Naszym głównym celem jest zabezpieczenie drogi krajowej numer 8, od granicy powiatu kłodzkiego do granicy powiatu dzierżoniowskiego. My oraz jednostki OSP z tego obszaru mamy minimalny czas dotarcia na miejsce zdarzenia, który wynosi do 15 minut. Zabezpieczać będziemy również linię kolejową.

Szkolenia

W ubiegłym roku, pod kątem przygotowań do Euro, przeprowadzaliśmy szkolenie na Cegielni Byczej. Polegało ono na zorganizowaniu sytuacji wypadku masowego. Założyliśmy, że z autobusem zderzają się dwa samochody osobowe, na autobus spada dodatkowo komin Cegielni. W ćwiczeniach brali udział strażacy PSP, OSP, pogotowie ratunkowe oraz policja. Miało to na celu przećwiczenie współdziałania służb w tego przypadku zdarzeniach. Prócz tego na dniach mieliśmy spotkanie aplikacyjne w Starostwie odnośnie zdarzeń mogących wystąpić na drodze krajowej nr 8 w czasie Euro.

Opinia

Uważam, że jesteśmy przygotowani i spokojnie moglibyśmy podjąć odpowiednie działania w razie wystąpienia zagrożenia. Zawsze możemy również liczyć na wsparcie innych jednostek.

Na temat mobilizacji sił straży granicznej wypowiedziała się por. Renata Sulima, rzecznik prasowy Sudeckiego Oddziału Straży Granicznej im. Ziemi Kłodzkiej

Szkolenia i ćwiczenia

Przeszliśmy specjalistyczne szkolenia m.in. w zakresie rozpoznania pirotechnicznego ponieważ nasza placówka mieści się również na lotnisku we Wrocławiu i w związku z tym zabezpieczamy komunikację lotniczą. To były także różnego typu ćwiczenia, które przechodziliśmy zarówno samodzielnie, jak i z innymi służbami. Były one przede wszystkim poświęcone reakcjom w sytuacjach kryzysowych i wypracowaniu wspólnego działania służb według określonych scenariuszy, aby w rzeczywistej sytuacji poradzić sobie z problemem. Dodatkowo przechodziliśmy szkolenia językowe w zakresie języka angielskiego. Ponieważ od 2007 roku bez przerwy jesteśmy obecni na szlakach komunikacyjnych i każdego dnia mamy kontakt z obcokrajowcami, tego typu szkolenie było nam potrzebne. Ponad 100 funkcjonariuszy otrzymało certyfikaty, ale również zdało egzamin międzynarodowy. Braliśmy także udział w ćwiczeniach typu „Intruz” w Jeleniej Górze czy sytuację przyjazdu kibiców na Euro, gdzie testowaliśmy prawidłowe reakcje polskich i czeskich funkcjonariuszy. W kwietniu mieliśmy duże ćwiczenie przygotowania kontroli granicznej, mające na celu przede wszystkim sprawdzenie procedur kontrolnych, oznakowania dróg oraz ulic oraz stanu współpracy z czeską służbą celną.

Działania

Jednym z ważniejszych działań podjętych w ramach zabezpieczeń Euro 2012 była decyzja Ministra Spraw Wewnętrznych, Jacka Cichockiego o przywróceniu kontroli granicznej na granicy wewnętrznej Schengen, która odbywać się będzie od 4 czerwca do 1 lipca. Nie będzie się to wiązało z żadnymi ograniczeniami w podróżowaniu. Nie stworzyło również żadnych obciążeń dla obywateli oraz kibiców jadących na mecze. Na naszym ponad 360-kilometrowym odcinku granicy z Republiką Czeską będzie wyznaczonych ponad 50 punktów do przekroczenia granicy. Przy kontroli obywatele Unii Europejskiej będą musieli okazać paszport lub dowód osobisty, a obywatele innych państw – paszport oraz tytuł pobytowy np. wizę. Dzięki tymczasowemu przywróceniu kontroli będzie możliwość natychmiastowego cofnięcia z granicy osób stanowiących zagrożenie dla porządku publicznego, co pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa uczestników Euro 2012. Ważnym ogniwem działań jest placówka w Kudowie Słonym, która powstała w 2007 roku, gdzie przez 24 godziny na dobę, na bieżąco wymieniane są informacje między funkcjonariuszami z Polski i Czech.

Opinia

Jesteśmy przygotowani do Euro, teraz zostały nam sprawy „kosmetyczne”. Na czas Euro nie mamy urlopów, będziemy w stanie pełnej gotowości.